HomeWerk
Herindeling Land van Cuijk

Herindeling Land van Cuijk

Begin 2020 was de fusie-kogel door de kerk. Per 1-1-‘22 gaan 5 Brabantse gemeenten verder als de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Een herindelingstraject met 3 werkorganisaties vraagt om een stevige interne communicatieaanpak. En zo stonden wij 2 jaar lang met onze poten in de Land-van-Cuijkse-klei.

De opdracht

De gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert (samenwerkorganisatie CGM), Boxmeer en Sint Anthonis werden samengevoegd. De vraag: begeleid dit 2-jarige herindelingsproces met passende interne communicatie, zodat werkgroepen de uitwerking van de herindeling goed kunnen vormgeven en de medewerker meegenomen wordt in de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Een opdracht op ons Richtingmakerslijf geschreven. Met ons team vol vakmensen richtinggeven met een rake visie en strategie? Én die vervolgens samen met de organisatie waarmaken? Kom maar op!

Richtinggeven

‘Samen bouwen aan gemeente Land van Cuijk’ werd het motto dat de interne communicatiestrategie richting gaf. Met ons oog tegelijkertijd gericht op de horizon van straks én op de verschillende bestaande manieren van werken van de 3 organisaties. We sloegen piketpaaltjes, dichtbij en wat verder weg. Getimmerd op de interne waarden die we samen bepaalden: informeren, ontdekken, ontmoeten, participeren en ontspannen. En dat alles gestoken in een tijdelijk, herkenbaar behangetje. Met een strategische stoel in het Kwartiermakersteam legden we de eerste figuurlijke stenen. Eerst met verschillende werkgroepen en betrokken medewerkers. Maar het duurde niet lang of iedereen in de aanstaande organisatie bouwde mee.

Waarmaken

Goed dat we als Richtingmakers niet vies zijn van een uitdaging. Want hoe laat je mensen ontdekken, ontmoeten, participeren en ontspannen als er door een wereldwijde pandemie ontmoeten niet kan en de afstand tot elkaar nog nooit zo groot is geweest?

Ons laatje creativiteit en omdenken werd ver opengetrokken. Een greep uit de projecten, want samen met de organisatie hebben we o.a.:

  • een sociaal intranet uit de grond gestampt én gezorgd dat dit succesvol werd gebruikt;
  • interactieve online live events georganiseerd om medewerkers te informeren, betrekken en enthousiasmeren;
  • de campagne ‘Ik ben jouw collega’ opgezet;
  • de interne communicatie rond kernendemocratie opgetuigd;
  • 2 Vitaliteitsmagazines uitgebracht gericht op Verbinding, Beweging, Samenwerking, Voeding en Persoonlijke ontwikkeling om medewerkers fit en gezond te houden in deze barre tijden;
  • met dezelfde thema’s 2 coronaproof Vitaliteitsdagen helpen organiseren;
  • met medewerkers een toegankelijke versie van de organisatievisie gemaakt.

Verbinding en beweging

Beweging creëren doen we graag en hier moest de organisatie écht in beweging komen: van de ontdekkende fase ‘Op weg naar gemeente Land van Cuijk’ naar de actieve ‘Samen bouwen aan gemeente Land van Cuijk’. Iedereen moest gaan ‘denken en doen op zijn Land van Cuijks’ dus. We hebben met elkaar een stevige fundering gelegd en nu, anno 2022 kunnen we zeggen: Gemeente Land van Cuijk staat als een huis!

…en waar we stiekem trots op zijn

Het was richtingmaken op volle kracht. Uiteindelijk niet alleen van de interne communicatie (de opdracht) maar (hou je vast) ook in de succesvolle campagne voor de opkomstbevordering van de herindelingsverkiezingen, het ontwikkelen van de complete huisstijl voor de nieuwe gemeente, de arbeidsmarktcommunicatie én de communicatie over de dienstverlening van de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Ja, we gloeien er nog steeds een beetje van, ja.

Verbinding en beweging

Beweging creëren doen we graag en hier moest de organisatie écht in beweging komen: van de ontdekkende fase ‘Op weg naar gemeente Land van Cuijk’ naar de actieve ‘Samen bouwen aan gemeente Land van Cuijk’. Iedereen moest gaan ‘denken en doen op zijn Land van Cuijks’ dus. We hebben met elkaar een stevige fundering gelegd en nu, anno 2022 kunnen we zeggen: Gemeente Land van Cuijk staat als een huis!

…en waar we stiekem trots op zijn

Het was richtingmaken op volle kracht. Uiteindelijk niet alleen van de interne communicatie (de opdracht) maar (hou je vast) ook in de succesvolle campagne voor de opkomstbevordering van de herindelingsverkiezingen, het ontwikkelen van de complete huisstijl voor de nieuwe gemeente, de arbeidsmarktcommunicatie én de communicatie over de dienstverlening van de nieuwe gemeente Land van Cuijk. Ja, we gloeien er nog steeds een beetje van, ja.