We vragen het geregeld aan onze klanten: ‘how many brands do you need, how many brands do you feed?’ Op het moment dat voor elk project of initiatief weer een nieuwe naam én een nieuw logo wordt gemaakt, kan je je afvragen of dit nu echt nodig is. En of je de investering in nog een merk op de markt wel wilt doen. Die simpele vraag stelden we onszelf ook. Zeker toen we opdrachten in welzijn, onderwijs en cultuur kregen. Moesten we dan naast Zorgbroeders en Publiek Werk bijvoorbeeld ook Verfkwasten oprichten om de culturele sector te bedienen?
De vraag stellen is ook de uitdaging aangaan om de vraag te beantwoorden. Om dat te doen, hebben we onszelf onder de loep genomen. Een zoektocht dus naar de kern van ons werk nu en in de toekomst. Bij de start van onze reis waren we over één ding duidelijk: we mochten alles ter discussie stellen. Dus ook de naam. Natuurlijk, na zo’n 9 jaar Zorgbroeders en alweer enkele jaren Publiek Werk raak je verknocht aan de namen. En onze klanten ook. Als we binnenstapten werd er vaak vrolijk geroepen: “Daar zijn de Zorgbroeders!” Haast een geuzennaam om beweging te creëren in de vraagstukken van onze klant op het gebied van (marketing)communicatie, participatie en organisatie.
Beweging creëren, ja, dat doen we.
In de zorg als Zorgbroeders en bij de overheid als Publiek Werk. We zijn dezelfde mensen. Waarom dan toch 2 namen als de kern gelijk is? Die kern is richting geven met bijvoorbeeld een strategie én het waarmaken met merkbare middelen. Richting geven en waarmaken. Dat is voor ons één. Je hebt niks aan een strategie die verstoft en niet tot activiteiten heeft geleid. Zomaar activiteiten vormgeven zonder onderbouwing kan ook niet. Je hebt niets om op terug te vallen. Beweging is verder kijken dan de strategie of het middel. We veroorzaken een ontwikkeling met een merkbaar resultaat. En dat doen we het liefst net een beetje anders. Netjes buiten de lijntjes kleuren noemen we dit al jaren. Niet zomaar; zeker gefundeerd. We onderbouwen creativiteit. En betrekken daar onze klanten bij. Bovenal de klanten van onze klanten. Van buiten naar binnen kijken, is de basis van elk project.
Richting geven en waarmaken is dus één. Maar daar is nog niet één begrip voor.
Vanaf vandaag wel: richtingmaken. Het staat nog niet in de Van Dale, maar straks wel. Daar gaan we voor zorgen. Wij zijn namelijk Richtingmakers. Dezelfde mensen zoals je ons kent in de zorg, in onderwijs en bij de overheid. Én zoals je ons hopelijk vrolijk welkom blijft heten: “Daar zijn de Richtingmakers!”.